Ansvarsfraskrivelse for oversættelse: Dette dokument er en oversat version af de oprindelige vilkår og betingelser, der er skrevet på norsk. I tilfælde af uoverensstemmelser eller konflikter i fortolkningen mellem denne oversatte tekst og den norske original, skal den norske version have forrang og være gældende.
Indledning
Dette køb er reguleret af følgende standard salgsbetingelser for forbrugerkøb af varer over internettet. Forbrugerkøb defineres her som salg af varer til en forbruger, der ikke primært handler som led i en erhvervsvirksomhed, og når sælger handler i erhvervsøjemed med salg af varer over internettet. Kontrakten er udarbejdet og anbefalet til brug af Forbrugerombudsmanden. Forbrugerkøb over internettet er hovedsageligt reguleret af aftaleloven, forbrugerkøbsloven, markedsføringsloven, fortrydelsesloven og e-handelsloven, og disse love giver forbrugerne ufravigelige rettigheder. Aftalevilkårene skal ikke forstås som en begrænsning af de lovbestemte rettigheder, men angiver parternes vigtigste rettigheder og forpligtelser i forbindelse med handlen. Sælgeren kan vælge at tilbyde køberen bedre vilkår end dem, der er angivet i disse salgsbetingelser. I tilfælde, hvor kontrakten ikke direkte giver løsningen på et spørgsmål, skal kontrakten suppleres med relevante lovbestemmelser.
1. Aftalen
Aftalen mellem køber og sælger består af de oplysninger, som sælger giver om købet i bestillingsløsningen i netbutikken (herunder bl.a. oplysninger om varens art, mængde, kvalitet, øvrige egenskaber, pris og leveringsbetingelser), eventuel direkte korrespondance mellem parterne (f.eks. e-mail) samt disse salgsbetingelser. I tilfælde af modstrid mellem de oplysninger, som sælger har givet om købet i bestillingsløsningen i netbutikken, direkte korrespondance mellem parterne og vilkårene i salgsbetingelserne, går direkte korrespondance mellem parterne og oplysningerne i bestillingsløsningen forud for salgsbetingelserne, medmindre dette strider mod bindende lovgivning.
2. Parterne er
Sælger:
Virksomhedens navn: Rygir AS
Kontakt adresse: Muségata 46, 4010 Stavanger
E-mail: kontakt@tactx.no
Organisationsnummer: 926035096
Køberen er den person, der afgiver ordren.
3. Priser og priser
De priser, der er angivet i netbutikken, er inklusive moms. I den internationale version af netbutikken kan priserne være angivet eksklusive moms. De samlede omkostninger, som køber skal betale, inklusive alle afgifter, vil fremgå af bestillingsløsningen, inden bestillingen afsluttes. Sælger forbeholder sig ret til at korrigere prisfejl, der skyldes tekniske fejl, systembegrænsninger eller væsentlige afvigelser fra vejledende priser. Sælger er ikke forpligtet til at levere varer til forkerte priser, medmindre varerne har en tydeligt angivet rabatpris.
4. Aftalens indgåelse
Aftalen er bindende for begge parter, når købers ordre er modtaget af sælger. En part er dog ikke bundet af aftalen, hvis der er sket en skrive- eller tastefejl i tilbuddet fra sælger i bestillingsløsningen i netbutikken eller i købers ordre, og den anden part indså eller burde have indset, at der forelå en sådan fejl.
5. Ordrebekræftelse
Når sælger har modtaget købers ordre, skal sælger uden ugrundet ophold bekræfte ordren ved at sende en ordrebekræftelse til køber. Det anbefales, at køber kontrollerer, at ordrebekræftelsen stemmer overens med ordren med hensyn til mængde, produkttype, pris mv. Hvis der ikke er overensstemmelse mellem ordren og ordrebekræftelsen, bør køber kontakte sælger hurtigst muligt.
6. Betaling
Sælger kan kræve betaling for varen fra det tidspunkt, hvor den er sendt fra sælger til køber. Hvis køber bruger kreditkort eller betalingskort til betaling, kan sælger reservere købsprisen på kortet på bestillingstidspunktet i op til 4 dage fra bestillingen. Et kreditkort er et betalingskort, hvor afregningen for købet sker efterfølgende ved, at kreditor (kreditkortselskabet) sender kortholder en faktura med krav om betaling. Et debetkort er et betalingskort, der er knyttet til en indlånskonto. Brug af kortet betyder, at brugerens konto debiteres, og at beløbet overføres til betalingsmodtagerens konto. Ved betaling med kreditkort gælder lov om kreditkøb m.v. Hvis sælger tilbyder efterfakturering, udstedes fakturaen til køber, når varen afsendes. Forfaldsdatoen fastsættes til minimum 14 dage fra købers modtagelse af leverancen. Hvis sælger har et særligt behov for at kræve forudbetaling fra køber, f.eks. ved køb af færdigvarer, kan sælger kræve dette. Købere under 18 år kan betale ved at lade en værge eller anden voksen person gennemføre handlen for dem.
7. Levering m.v.
TactX.no leverer til hele Norge og andre lande. Levering af varerne fra TactX.no til køberen sker på den måde, på det sted og på det tidspunkt, der er angivet i bestillingsløsningen i netbutikken.
Leveringstiden er normalt mellem 1-4 arbejdsdage efter, at ordren er betalt. Til destinationer i udlandet er leveringstiden op til 4 uger. I perioder med stor trafik eller uforudsete hændelser i logistikkæden kan leveringstiden øges lidt. Posten/Bring eller Postnord er sælgers foretrukne transportleverandør, men andre transportleverandører kan anvendes afhængigt af tilgængelighed og pris. Hvis leveringstiden ikke er angivet i bestillingsløsningen, skal TactX.no levere varerne til køberen inden for rimelig tid og senest 30 dage efter bestillingen fra kunden. TactX.no er forpligtet til at lade varerne transportere til bestemmelsesstedet på en passende måde og på de sædvanlige vilkår for en sådan transport. Bestemmelsesstedet er hos køber, medmindre andet specifikt er aftalt mellem parterne.
Hvis kunden har valgt levering til postkasse eller pakkeautomat, forbeholder TactX.no sig ret til at ændre leveringsmetoden, hvis det ikke er praktisk muligt at pakke varerne i en størrelse, der passer til den valgte leveringsmulighed. I sådanne tilfælde vil varerne blive sendt til nærmeste udleveringssted eller anden passende leveringsmetode, afhængigt af de tilgængelige muligheder. Kunden vil modtage information om den ændrede leveringsmetode, hvis en sådan justering er nødvendig.
8. Risiko for varerne
Risikoen for varen overgår til køber, når varen er overtaget af køber i henhold til aftalen. Hvis leveringstiden er indtrådt, og køber undlader at overtage en vare, der er stillet til rådighed i henhold til aftalen, bærer køber stadig risikoen for tab eller skade på grund af selve varens egenskaber.
9. Ret til afbestilling
Køber kan fortryde købet af varen i overensstemmelse med bestemmelserne i Fortrydelsesloven. Fortrydelsesretten indebærer, at køber kan returnere varen til sælger uden begrundelse, selv om der ikke er nogen mangel ved den, og selv om den ikke er leveret. Køber skal underrette TactX.no om brug af fortrydelsesretten senest 14 dage efter modtagelse af varen, de foreskrevne oplysninger om fortrydelsesretten og fortrydelsesformularen. Giv os besked ved at sende en e-mail til kontakt@tactx.no. Hvis køber modtager fortrydelsesformularen og de nødvendige oplysninger på et senere tidspunkt end leveringen af varerne, begynder fortrydelsesfristen at løbe fra den dag, hvor køber modtager fortrydelsesformularen og oplysningerne. Meddelelsen fra køber til TactX.no om brug af fortrydelsesretten bør af bevismæssige årsager være skriftlig (fortrydelsesformular, e-mail, fax eller brev), og den skal indeholde oplysninger om, hvordan køber vil returnere varen til os. Ved brug af fortrydelsesretten skal varen returneres til TactX.no inden for rimelig tid. Vi er forpligtet til at tilbagebetale den fulde købesum til køber inden for 14 dage fra den dag, vi modtager varen eller afhentningssedlen, eller varen stilles til rådighed for os. Vi kan ikke fastsætte gebyrer for købers brug af fortrydelsesretten, men kan kræve, at køber betaler omkostningerne ved returforsendelsen. Køber kan undersøge varen, inden købet fortrydes. Varen skal dog returneres til TactX.no i næsten samme stand, som den var i, da køber modtog den. Køber skal sende varen tilbage til os i den originale emballage. Køber kan ikke fortryde køb af varer, der forringes hurtigt, eller varer, der efter deres art ikke kan returneres.
10. Købers rettigheder i tilfælde af forsinkelse
Hvis sælger ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til parternes aftale, og dette ikke skyldes køber eller forhold på købers side, kan køber i henhold til reglerne i forbrugerkøbslovens kapitel 5 efter omstændighederne tilbageholde købesummen, kræve opfyldelse, hæve aftalen og kræve erstatning af sælger.
Ved salg til udlandet (adresser uden for Norge) gælder følgende ansvarsbegrænsning: Sælger er ikke ansvarlig, hvis varerne beslaglægges eller stoppes i tolden ved ankomst til modtagerlandet. Det er købers ansvar at sætte sig ind i importreglerne og sikre, at varerne kan importeres til købers land. Hvis køber ikke betaler importafgifter og gebyrer inden for fristen, og varerne som følge heraf returneres til sælger, kan sælger ikke holdes ansvarlig for eventuelle tab af varer. Køber kan i sådanne tilfælde ikke tilbageholde købesummen, kræve opfyldelse, hæve aftalen og kræve erstatning af sælger.
Opfyldelse: Hvis sælger ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan køber fastholde købet og sætte en rimelig yderligere frist for opfyldelse fra sælgers side. Køber kan dog ikke kræve opfyldelse, hvis der foreligger en hindring, som sælger ikke kan overvinde, eller hvis opfyldelse vil medføre så stor ulempe eller omkostning for sælger, at det står i væsentligt misforhold til købers interesse i sælgers opfyldelse. Hvis vanskelighederne overvindes inden for rimelig tid, kan forbrugeren kræve opfyldelse.
Ophævelse: Køberen kan ophæve aftalen med sælgeren, hvis forsinkelsen er væsentlig, eller hvis sælgeren ikke leverer varen inden for den yderligere frist for opfyldelse, som køberen har fastsat. Køber kan dog ikke ophæve aftalen, mens tillægsfristen løber, medmindre sælger har sagt, at han eller hun ikke vil opfylde aftalen inden for fristen.
Erstatning: Køber kan også kræve erstatning for tab, som han eller hun lider som følge af sælgers forsinkelse, jf. forbrugerkøbslovens § 24.
11. Reklamation ved mangler og frist for anmeldelse af krav ved forsinkelse
Dette afsnit gælder kun for salg af varer til privatpersoner inden for EU/EØS grænserne (EU + Norge, Island og Liechtenstein). Ved salg af varer til privatpersoner uden for EU/EØS eller ved salg til virksomheder fraviges denne reklamationsret i henhold til gældende forbrugerlovgivning inden for EU/EØS.
Hvis der er en mangel ved varen, skal køber underrette sælger om dette inden for rimelig tid efter, at manglen blev opdaget. Fristen kan aldrig være kortere end to måneder fra det tidspunkt, hvor manglen blev eller burde være opdaget. Reklamation skal ske senest to år efter, at varen er overtaget af køber. Ved køb af varer, der leveres til en adresse i Norge, kan der også reklameres inden for fem år, hvis varen er beregnet til at holde væsentligt længere end to år.
Ved forsinket levering skal der reklameres til sælger inden for rimelig tid efter, at leveringstiden er udløbet, uden at varen er modtaget.
Hvis varen er betalt med kreditkort, kan køberen også vælge at reklamere og indsende et krav direkte til kreditudbyderen (kreditkortselskabet).
Meddelelsen til sælgeren eller kreditudbyderen skal være skriftlig (e-mail, fax eller brev). Lov nr. 82 af 21. juni 1985 om kreditkøb mv. § 8.
Købers rettigheder i tilfælde af en mangel: Hvis varen lider af en mangel, som ikke skyldes købers forhold, kan køber i henhold til forbrugerkøbslovens kapitel 6 holde købesummen tilbage, vælge mellem afhjælpning og omlevering, kræve afslag i prisen, hæve aftalen eller kræve erstatning af sælger.
Afhjælpning eller omlevering: Hvis varen har en mangel, kan køberen kræve, at sælgeren afhjælper manglen eller omleverer en tilsvarende vare. Sælger kan modsætte sig købers krav, hvis opfyldelsen af kravet er umulig eller påfører sælger urimelige omkostninger. Sælger skal foretage afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid. Afhjælpning eller omlevering skal ske uden omkostninger for køber, uden risiko for at køber ikke får dækket sine udgifter og uden væsentlig ulempe for køber. Sælger må ikke foretage mere end to forsøg på afhjælpning eller omlevering for samme mangel, medmindre der foreligger særlige grunde til, at yderligere forsøg er rimelige. Selv om køberen hverken kræver afhjælpning eller omlevering, kan sælgeren tilbyde afhjælpning eller omlevering, hvis dette sker uden forsinkelse. Hvis sælger sørger for sådan afhjælpning eller omlevering, kan køber ikke kræve afslag i prisen eller ophævelse.
Afslag i prisen: Hvis manglen ikke afhjælpes eller ombyttes, kan køberen kræve et forholdsmæssigt afslag i prisen.
Ophævelse: I stedet for et prisafslag kan køberen ophæve aftalen, medmindre manglen er ubetydelig.
Erstatning: Køber kan også kræve erstatning for det økonomiske tab, han eller hun lider som følge af, at varen har en mangel, jf. forbrugerkøbslovens § 33.
Køber skal underrette sælger om et krav i tilfælde af reklamation, jf. denne aftales pkt. 10. Reglerne om reklamation gælder i tillæg til og uafhængigt af reglerne om fortrydelsesret og eventuelle garantier stillet af sælger. I tilfælde af reklamation sker tilbagebetaling inden for 14 dage.
12. TactX.no's rettigheder ved købers misligholdelse
Hvis køber ikke betaler eller opfylder sine øvrige forpligtelser i henhold til aftalen, og dette ikke skyldes TactX.no eller forhold på vores side, kan vi i overensstemmelse med reglerne i forbrugerkøbslovens kapitel 9 efter omstændighederne tilbageholde varen, kræve opfyldelse af aftalen, kræve ophævelse af aftalen og erstatning fra køber. TactX.no kan efter omstændighederne også opkræve morarenter, inkassogebyrer og gebyrer for ikke forudbetalte uafhentede varer. Opfyldelse: Hvis køberen ikke betaler, kan vi tilbageholde købet og kræve, at køberen betaler købsprisen (opfyldelse). Hvis varerne ikke leveres, mister vi vores ret, hvis han venter urimeligt længe med at fremsætte kravet. Annullering: Ved væsentlig betalingsmisligholdelse eller anden væsentlig misligholdelse fra købers side kan TactX.no hæve aftalen. Vi kan dog ikke hæve, efter at købesummen er betalt. TactX.no kan også hæve købet, hvis køber ikke betaler inden for en af sælger fastsat rimelig tillægsfrist for opfyldelse. Vi kan dog ikke hæve, mens tillægsfristen løber, medmindre køber har sagt, at han eller hun ikke vil betale. Erstatning: TactX.no kan kræve erstatning af køber for det økonomiske tab, han eller hun lider som følge af købers misligholdelse af aftalen, jf. forbrugerkøbslovens § 46. Renter ved forsinket betaling/inkassogebyrer: Hvis køber ikke betaler købesummen i overensstemmelse med aftalen, kan TactX.no opkræve renter af købesummen i henhold til lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet efter forudgående varsel sendes til inkasso, og køber kan herefter gøres ansvarlig for gebyrer i henhold til lov om inkassovirksomhed og anden inddrivelse af forfaldne pengekrav. Gebyr for uafhentede ikke-forudbetalte varer: Hvis køberen ikke afhenter ubetalte varer, kan TactX.no opkræve et gebyr på SEK + forsendelse tur/retur fra køberen. Gebyret skal maksimalt dække vores faktiske udgifter til at levere varen til køberen. Et sådant gebyr kan ikke opkræves af købere under 18 år.
13. Personlige oplysninger
Medmindre køberen accepterer andet, kan TactX.no kun indsamle og opbevare de personoplysninger, der er nødvendige for, at vi kan opfylde vores forpligtelser i henhold til aftalen. Personoplysninger om købere under 15 år må ikke indsamles, medmindre sælger har samtykke fra forældre eller værge. Købers personoplysninger må kun videregives til andre, hvis det er nødvendigt for, at sælger kan opfylde aftalen med køber, eller i lovbestemte tilfælde. TactX.no kan kun indhente købers personnummer, hvis der er et legitimt behov for sikker identifikation, og en sådan indhentning er nødvendig. Hvis TactX.no ønsker at bruge købers personoplysninger til andre formål, f.eks. til at sende køber reklame eller information ud over, hvad der er nødvendigt for at gennemføre aftalen, skal vi indhente købers samtykke ved aftalens indgåelse.
TactX.no skal give køberen information om, hvad personoplysningerne vil blive brugt til, og hvem der vil bruge personoplysningerne. Købers samtykke skal være frivilligt og gives ved en aktiv handling, f.eks. ved at sætte kryds i en boks. Køber skal nemt kunne kontakte os, f.eks. via telefon eller e-mail, hvis han eller hun har spørgsmål til vores brug af personoplysninger, eller hvis han eller hun ønsker, at vi sletter eller ændrer personoplysningerne.
14. Løsning af tvister
Parterne skal bestræbe sig på at løse eventuelle tvister i mindelighed. Køber kan kontakte Forbrugerrådet for at få hjælp til en eventuel tvist med TactX.no. Hvis der ikke opnås en mindelig løsning efter mægling i Forbrugerrådet, kan parterne skriftligt anmode Forbrugerrådet om at indbringe tvisten for Forbrugerklagenævnet.13 Afgørelser i Forbrugerklagenævnet er endelige fire uger efter, at de er meddelt. Inden afgørelsen er endelig, kan parterne ved at indgive en stævning til Forbrugerklagenævnet indbringe afgørelsen for byretten.